Falderebet
Post-punk-bandet Falderebet debuterede i 2020 med et støjende og veloplagt album, der udelukkede alt håb om personlig frelse
Bandet består af velvoksne herrer, der tilsyneladende opfatter de sorte skakter som et fristed. For der er stadig intet håb at hente hos Falderebet, der til gengæld er blevet mindre forvrænget og mere melodiøse på En dans på roser, uden at vi på nogen måde kommer i nærheden af den musikalske midterrabat.
Sangtitler som ”Hvorfra kommer tomhed?”, ”Cancer i december” og ”Alt er forladt” giver en rimelig pejling på det tekstunivers, som sanger og sangskriver Bo Bech Arvin bedst trives i. Det er stærkt eksistentielle kriser og livets ulidelige lethed, som han fremmaner i de meget personlige tekster. Det giver sangene en vis tunghed og med fare for at ramme betonbunden hårdt og brutalt. Men Bo Bech Arvin er også en god fabulerende fortæller, så der kommer et nødvendigt liv i teksterne.
Musikalsk er der sket visse forandringer fra debuten. Bassist Jakob Lund er sammen med Bo Bech Arvin de eneste to tilbage i bandet, og Jakob Lund spiller en absolut afgørende rolle med sin skiftevis rullende og tunge basgang, der sammen med trommeslager Anders Ramhede lægger et stramt rytmespor, mens guitarist Henrik Berger deler øretæver ud.
Det kommer fuldt til udtryk på albummets indledningssang ”Hvorfra kommer tomhed?”, hvor melodien bliver yderligere løftet af et par velklingende synthflader. Men det er Bo Bech Arvins afmålte sangfortælling og den sikre rytmesektion, der driver melodien og næsten får sangen til at fremstå som en humørperle. Og på den facon er der kommet langt mere variation ind i Falderebet musik, der ikke længere kun er post-punk, selvom det det stadig er den overvejende tilgang. Og heldigvis for det. Falderebets styrke er, at de lyder som et band på sammenbruddets rand eller orkestret på Titanic.
www.klimmelim.wixsite.com/falderebet-epk